Østifterne grenspaltes i 2 sideordnede foreninger

30. juni 2023 & 31. oktober 2023

Østifterne logo PNG.png

PRESSEMEDDELELSE

Østifterne f.m.b.a. grenspaltes og bliver 2 sideordnede foreninger:
Østifterne Skadeforebyggelse f.m.b.a. og Østifterne Almennyttig f.m.b.a.

Østifterne f.m.b.a. forventer at gennemføre en grenspaltning, der vil medføre en adskillelse af Østifternes støtte til medlemmernes anskaffelse af skadeforebyggende udstyr fra støtte til generelle almennyttige formål. Østifterne har derfor offentliggjort en meddelelse herom i Erhvervsstyrelsens it-system.

Samtidig har både Østifterne f.m.b.a. og Østifterne Administration f.m.b.a. ligeledes offentliggjort en meddelelse om, at det planlægges at gennemføre en fusion af foreningerne med Østifterne f.m.b.a. som fortsættende forening.

Baggrunden for den planlagte spaltning er, at Østifternes hidtidige fritagelse for betaling af udbytteskat bortfaldt pr. 1.1.2023 grundet Østifternes støtte til medlemmernes anskaffelse af skadeforebyggende udstyr.

Østifterne ønsker at opretholde støtte til medlemmernes anskaffelse af skadeforebyggende udstyr – men bortfaldet af udbyttefrikortet betyder, at der årligt vil være omkring 20 mio. kr. mindre til støtte til almennyttige formål, medmindre den planlagte spaltning gennemføres.

Som konsekvens af spaltningen vil der fremover være 2 foreninger: Østifterne Skadeforebyggelse f.m.b.a. (der skal betale udbytteskat) og Østifterne Almennyttig f.m.b.a. (der får udbyttefrikort).

Som led heri er det samtidig Østifternes ønske at opretholde en så effektiv og hensigtsmæssig organisationsstruktur som mulig, hvilket er baggrunden for den planlagte fusion mellem Østifterne f.m.b.a. og Østifterne Administration f.m.b.a.

Derfor har Østifterne søgt og fået Erhvervsstyrelsens og Skattestyrelsens godkendelse til gennemførelse af en spaltning af Østifterne f.m.b.a. således, at 25% af formuen placeres i Østifterne Skadeforebyggelse f.m.b.a. og 75% af formuen placeres i Østifterne Almennyttig f.m.b.a. På tilsvarende vis er den planlagte fusion også myndighedsgodkendt.

Planerne om spaltningen og fusionen blev præsenteret ved Østifternes generalforsamling 25. maj 2023, hvor samtlige delegerede gav fuldmagt til gennemførelse af spaltning og tilhørende vedtægtsændringer samt fusionen.

De 2 sideordnede foreninger vil have identisk medlemskreds, delegeret forsamling, bestyrelse og direktør.

Spaltningen af Østifterne f.m.b.a. (og en efterfølgende fusion mellem Østifterne Skadeforebyggelse f.m.b.a. og Østifterne Administration f.m.b.a.) forventes at være endelig gennemført inden udgangen af oktober 2023.

Update pr. 31. oktober 2023

Erhvervstyrelsen har meddelt godkendelse af den påtænkte spaltning og fusion, der gennemføres med regnskabsmæssig virkning pr. 1.1.2023

Henvendelser bedes rettet til:
Direktør Lars Suhr Olsen
Mail: suhr@oestifterne.dk